فیلتر هپا دستگاه تصفیه هوا مناسب کرونا چگونه کار می‌کند؟

گسترش مداوم COVID-19 مردم را به فکر فرو برده است تا محیط خانه‌های خود را تمیز نگه دارند. یکی از راه‌های این کار تصفیه هوا است. برخی از شرکت‌ها تا آنجا پیش رفته‌اند که ادعا می‌کنند دستگاه‌های تصفیه هوا می‌توانند برخی از بیماری‌های تنفسی را در مسیر خود متوقف کنند. اما به هر حال دستگاه تصفیه هوا مناسب کرونا چیست؟ آیا آنها تمیز کننده هوا هستند یا صرفا یک فیلتر؟ فیلتر هوایی که در این دستگاه وجود دارد از چه نوعی است؟ آیا آنها می‌توانند در مبارزه با ویروس کرونا کمک کنند؟

ما تصمیم داریم در این مقاله از فیلتر هپا و فیلتر هپا موجود در دستگاه تصفیه هوا مناسب کرونا برایتان بگوییم.

 

فیلتر هپا (HEPA) دستگاه تصفیه هوا مناسب کرونا چیست؟

هپا یا High Efficiency Particulate Air به فیلتری می‌گوییند که ذرات هوا را با کارایی بالا تصفیه می‌کند. این فیلتر از در هم تنیده شدن و فشرده شدن الیاف‌های فایبرگلاس، پوشال، حصیر، پنبه و موادی از این دست ساخته می‌شود.

اینکه چه زمانی شروع به استفاده از فیلتر هپا کردیم بماند برای مقاله‌ای دیگر. اما برای ادامه مقاله لازم است بگوییم داستان استفاده از فیلتر هپا به جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. در آن زمان دانشمندان جهت جلوگیری از استشمام ذرات آزاد شده توسط بمب اتم فیلتری را ساختند که امروزه به آن فیلتر هپا می‌گوییم.

 

فیلتر هپا چگونه هوا را تصفیه می‌کند؟

فیلتر هپا دستگاه تصفیه هوا سه مکانزیم مختلف جهت تصفیه هوا دارد. این سه مکانیزم مختلف باعث می‌شود اغلب ذرات آلاینده و یا به تعبیری دیگر 99% درصد ذرات به دام فیلتر بیافتند و هوای محیط را پالایش و تصفیه کنند.

 

سه مکانزیم مذکور به شرح زیر است:

 

مکانیزم به دام اندختن ذرات قطور در فیلتر هپا

ذرات معلق در هوا قطرهای مختلفی دارند. یک فیلتر مناسب باید ذرات معلق و با قطرهای مختلف را به دام بیاندازد. فیلتر هپا موجود در دستگاه تصفیه هوا مناسب کرونا به علت بافت بسیار متراکم الیاف خود، ذرات بزرگتر از یک میکرون، که همچنان بسیار کوچک‌تر از آن‌اند که با چشم غیر مسلح دیده شوند، جذب می‌کند. هرچند که لازم است بگوییم در این مکانیزم جریان هوا هم تغییر می‌کند.

 

مکانیزم مسدود شدن راه ذرات بسیار کوچک در فیلتر هپا

مکانیزم به دام افتادن ذرات قطور را در قسمت قبلی گفتیم. اما فیلتر هپا چگونه ذرات بسیار کوچک را به دام می‌اندازد. زمانی که جریان هوا از فیلتر عبور می‌کند، ذرات ریز به همراه این جریان در کناره‌ی الیاف گیرکرده و به دام می‌افتند.

 

مکانیزم مسدود شدن ویروس در فیلتر هپا دستگاه تصفیه هوا مناسب کرونا

آنچیزی که فیلتر هپا دستگاه تصفیه هوا مناسب کرونا را از دیگر فیلترهای ساده متمایز می‌کند، مکانیزم مسدود شدن ذرات بسیار بسیار ریز مانند ویروس‌ها است. در این روش ذرات آلاینده‌ای که اندازه بسیار کوچکی دارند، با برخورد مداوم به مولکول‌های گازی، تغییر جهت می‌دهند و مسیر نامنظمی را طی می‌کنند. به دلیل همین برخورد، سرعت حرکتشان کاهش می‌یابد و به آسانی در دام فیلتر هپا می‌افتند.

 

آیا فیلتر هپا ویروس کرونا را جذب می‌کند؟

با این حال این سوال برای ما بوجود می‌آید که آیا فیلتر هپا دستگاه تصفیه هوا، ویروس کرونا را به دام می‌اندازد؟ بر اساس تحقیقی که توسط تعدادی از دانشمندان بر روی فیلتر هپا موجود در دستتگاه‌های تصفیه هوا صورت گرفته، در صورت داشتن کیفیت مناسب، این فیلتر قادر است تا ذراتی با اندازه 3 تا 20 نانومیکرون هم جذب کند. یعنی چیزی حدود 3 تا 20 برابر کوچکتر از ویروس کرونا!

این فیلتر برای به دام انداختن این ویروس از خاصیت Diffusion استفاده می‌کند. یعنی ذراتی مانند ویروس کرونا و … به دلیل اصابت مداوم با مولکول‌های گازی، تغییر جهت می‌دهند و مسیر نامنظمی را طی می‌کنند و همین مسیر نامنظم باعث به دام انداختن آن می‌شود و به آسانی در دام فیلتر هپا می‌افتند.

آیا فیلتر هپا در دستگاه تصفیه هوا مناسب کرونا، قابل شست و شو است؟

شاید شنیده باشید که برخی از فروشندگان دستگاه تصفیه هوا مناسب کرونا به شما می‌گویند که فیلتر هپا در دستگاه هایشان وجود دارد. اما واقعیت این است که فیلتر هپا پس از پایان ظرفیتش حتی اگر شسته شوند هم دیگر تمیز نمی‌شوند.

به دلیل اینکه ذرات بسیار بسیار ریز موجود در این فیلتر با شستن با آب و مایع از بین نمی‌رود و شما باید فیلتر دستگاه را تعویض کنید. با تعویض فیلتر دستگاه عملکرد مناسب قبلی خود را به دست می‌آورد.

چه دستگاه‌هایی فیلتر هپا دارند؟

دستگاه‌های تصفیه هوا مختلفی در بازار وجود دارد. اما لازم است بگوییم یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازار، محصولی است که محصول دست دانشمندان ایرانی، یعنی شرکت دانش بنیان سامع، است. این شرکت توانسته است دستگاهی تصفیه هوایی را تولید کند که مناسب کرونا باشد و بتواند هوای محیط را پالایش و تصفیه کند. به شکلی که دیگر حضور در آن محیط خطرناک و استرس‌زا نباشد.

دستگاه تصفیه هوا مناسب کرونا شرکت سامع فیلتراسیون سه مرحله‌ای دارد و می‌تواند هوای محیط‌های اداری، خانگی و تجاری را تصفیه و پالایش کند.

اگر به دنبال خرید دستگاه تصفیه هوا برای محیط‌های خانگی، اداری و یا تجاری هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما تماس بگیرید.